סגור
  • אופניים
  • ציוד לרוכב
  • אביזרים לאופניים
  • חנויות אופניים
  • עולם התוכן
  • Gift Card
חיפוש
סינונים

אז למה בעצם לא צריך לפחד מרכישת אופניים משומשים ומה כדאי לבדוק ברכישת אופני יד שנייה (או יותר...)?

באופן כללי, אופניים, אולי יותר מכל רכב X גלגלי שהוא, מאבדים מערכם במהירות בתום שנה ממועד רכישתם כחדשים בחנות. כמובן שתפיסה זו מושפעת מביקוש והיצע למותג מוביל כזה או אחר ומצבם הטכני והלא פחות חושב... קוסמטי, של האופניים... אך באופן עקרוני - אופניים שיעברו בכבוד במסננת הטיפים המקצועיים שהציעו לנו מכונאי סניף מצמן את מרוץ בצומת כרכור... הרי שהם יחשבו קנייה משתלמת ומקצועית.

 

גם ברכישת אופניים משומשים חוק מרפי חוגג... במיוחד כאשר מדובר במידות קיצון - קרי Small או XLarge. כאן תנו לשיקול הדעת לעבוד ואל תתפתו לרכוש מידה לא נכונה גם אם האופניים במצב מעולה... כי לא תיהנו מהם, חד וחלק.

 

אופניים הם כלי דינאמי העלול להינזק כתוצאה מהזנחה ושימוש שלא במעטפת הביצועים שלהם - גורמים העלולים לגרום לנזק מיכאני לשלדה המונע המשך שימוש. מאחר והיצרנים (וסוכניהם) מעניקים לאופניים אחריות לאופניים חדשים בלבד, הרי שלאופניים משומשים אין אחריות.

 

עם זאת, אם האופניים המשומשים נרכשים בחנות המשמשת סוכן מורשה של יבואן המותג, מומלץ לברר אם קיימת אפשרות לקבל המשך אחריות לשלדה... או אם ניתן לרכוש את הארכת משך האחריות בתשלום הוגן. היבואנים, המעוניינים בשימור מיצובם והפצתם בשטח, משתפים בדרך כלל פעולה עם בקשה הגיונית זו. כדאי לבדוק.

 

לבדיקת האופניים אצל לקוח פרטי או בחנות, תמיד מומלץ לצמיד חבר המבין באופניים על מנת לקבל התרשמות נוספת, ועם זאת... חשוב לזכור כי בשלב הבא, כשנביא את האופניים לבדיקת מכונאי, גם לחברנו החופרים קשות בכל פרט ופרט מאז המצאת הגלגל יש פחות ניסיון מאשר למכונאי ותיק ומיומן

 

ברכישה מלקוח פרטי, בדיוק כמו ברכב, שווה לברר שם האם יש בידי הלקוח חשבונית קנייה / תעודת אחריות (המעידה כי האופניים אכן שלו) ותיעוד טיפולים שוטפים באופניים. חנויות רבות מקיימות מעקב ממוחשב אחר הטיפול הטכני באופני לקוחותיהם ומומלץ לבדוק זאת. קיומו של מעקב כזה עשוי להעיד על רצינותו של המוכר ומצבם של אופניו.

 

בעידן הפייסבוק והרשתות החברתיות, כדאי לבדוק מה והאם תיעד המוכר את הרכיבות שלו ולהתרשם מרמת השימוש. רוכבים נוטים לפרסם את ביצועיהם בפומבי, ודין אופניים שבעליהם מתועד בקפיצות רצופות והתרסקויות לא עלינו... שונה באופניים אשר בילו את זמנן ברכיבות שבילים לייט על גדת הירקון.

 

כך גם לגבי רמת ההתמכרות של המוכר. לא תמיד אופניו של רוכב אופניים תחרותי מכור, הנטחנים יום יום, חורף/קיץ, באימונים ותחרויות, יהיו במצב טוב וראוי. ועם כל הכבוד לגביעים, לכם עדיין אין ספונסר.

 

אז מה בעצם בודקים ב"דייט ראשון"? בדיקה חיצונית ביד ובמבט.

פגיעות חיצוניות עשויות להעיד על אופני השימוש באופניים ויבואו לידי ביטוי בשריטות, שריטות עמוקות, שקעים (דנטים), קילופי צבע וכדומה. סימנים אלה מעידים בדרך כלל על רכיבה אגרסיבית או לא זהירה והזנחה, ומחייבים בדיקת מכלולים טכניים קפדנית.

מאידך... אופניים שנשטפו שבוע אחר שבוע וזכו לתשומת לב רטובה יותר מאשר כלבו של בעל האופניים, יסבלו משחיקת מסבים מהירה עד כדי קורוזיה שעלולה לגרום להשבתת שלדה.

 

סדק בצינור כיסא בשלדת שטח

 

בדיקת מעצורים

המערכת הבטיחותית החשובה ביותר באופניים.

במערכות מופעלות כבל פלדה יש לוודא שלמות הכבל עם "סופית" בקצהו לפרימת צמת הפלדה.

במערכות מעצורים המופעלות על ידי לחץ שמן יש לשלול נזילות ולוודא את יעילות הבלם בזמן רכיבה נמרצת. עצירה חזקה ומהירה מעידה על רפידות תקינות ולחץ שמן תקין. כל תוצאה אחרת מחייבת בדיקת מכונאי.

 

צמת כבל הילוכים פרומה וקרועה

 

רפידות מעצורים שחוקות מאבדות מיעילותן ואין עוצרות. יש להחליפן מיידית. (ראו תמונות)

 

רפידות מעצור שחוקות  
רפידות מעצור שחוקות

 

 

מכלול היגוי

נענוע הכידון מצד לצד בטווח התנועה המרבי ירמוז על מצב מכלול ההיגוי ועל תקינות אורך הכבלים וצינורות השמן של המעצורים. כל רעש / תקתוק מוגזם, או חלילה מגבלת תנועה כתוצאה מכבלים או צינורות קצרים מידי מחייבים את תיקון הליקוי.

 

בדיקת מכלולי מערכת בלימת זעזועים

במקביל לבדיקת המעצורים, ננעל את המעצור הקדמי וננענע את האופניים לפנים ולאחור. אם מרגישים רעידה יש לחפש את מקורה בתנועה חופשית בחלק העוטף את מוט ההיגוי של המזלג הקדמי והקצה התחתון של קורת הראש בשלדה ויש להדקו או להחליפו - בסדר זה.

 

באופניים בעלי מתלה אחורי יש חשיבות רבה לתקינות מסבי מפרקי המתלה, העלולים להיות הוצאה כבדה. יש לוודא עבודת מתלה חלקה ונטולת רעשים ולא לשכוח לפתוח את הבולם האחורי בזמן הבדיקה על מנת שהמתלה יעבוד... כבר היו דברים מעולם.

 

חופש במסבים ניתן לבדוק על ידי הורדת הדוושה לגובה מינימום ולחיצתה כנגד הרצפה. אם אתם מרגישים חופש ונקישה בכל לחיצה ודריכה יש לבדוק את שלמות המסבים ואת שלמות התושבות בהן הם שקועים. כל חופש קל שאינו מהודק מייצר פגיעה בשלדה - עד השבתה.

 

סדקים במזלג אופני כביש

 

מערכת הנעה

השרשרת מעידה על מצבה הכללי של מערכת ההנעה.

 

שרשרת בלויה מתבטאת שחופש בין חוליות השרשרת ו"מתיחתה" של השרשרת כולה. בדיקה פשוטה בעזרת מד מתח שרשרת תגלה לכם ברורות מה מצב השרשרת.

אם השרשרת אכן בלויה יש לבדוק את שחיקת גלגלי השיניים בפלטה הקדמית (דוושות) ובקסטת גלגלי השיניים האחורית.

 

גלגלי שיניים שחוקים מאבדים מ"גובהם" ושחיקתם מקטינה מאוד את ה"אמבטיה" בין שן לשן. פגיעה בשלמות השיניים או שחיקה שלהן בהכרח תגרום להחלקת השרשרת על פני גלגלי השיניים ולאיבוד היכולת לדווש בעוצמה גבוהה... ואף עלולה לגרום ל"בריחת" הרגל מהדוושה תוך כדי רכיבה.

יתרה מזו - שחיקת גלגלי שיניים מעידה גם על שחיקת שרשרת ... לכן זכרו לבדוק גם אותה.

 

גלגלי שיניים שחוקים ושבורים

 

באופני הרים מתקדמים קיימת לעיתים נטייה של רוכבים "לשדרג" את אופניהם בבולמי זעזועים קדמיים ארוכים יותר מאשר המגבלה אותה קבע היצרן. כדאי לוודא נקודה זו טרם אתם מתלהבים מבולם קדמי ארוך זה או אחר שלא התכוננתם לו ואשר יפתיע אתכם לטובה... לכאורה...

זאת למה? מכיוון שבולם קדמי ארוך מעבר למגבלת השלדה עלול ליצור בה כוחות כזירה שפשוט ישברו אותה... ועל הדרך גם את השיניים / גפיים שלכם. לכן אנו ממליצים לבדוק עניין זה עם היבואן הרשמי האמון על בטיחות המוצר והאחריות לו.

 

הילוכים

מערכת הילוכים תקינה היא מערכת מדוייקת. הילוך שאינו "מתיישב" במקומו המתאים על גלגל השיניים המתאים בקלות, מעיד על בעיה איפה שהוא בין ידית העברת ההילוכים... לאורך הכבל... עד מעביר ההילוכים הסובל מקפיץ מחזיר חלש.

יש לבדוק זאת בצורה קפדנית ולא להסתפק ב"יהיה בסדר תוך כדי רכיבה".

 

 

גלגלים

אחיזת הגלגל בחלקו העליון ונענועו לצדדים עשויים לגלות לנו מה מצב הנאבות (מכלולי צירי הגלגלים). בנאבות רבות הטיפול הינו מהיר וזול ויש לוודא הוצאה זו על ידי המוכר או קיזוזה מעלות ממחיר האופניים המשומשים.

 

טיפול במיסבי ציר גלגל 

 

בבדיקת החישוק יש להפוך את האופניים ולסובב את הגלגלים על מנת לאתר סטיות וחוסר איזון. מעבר לכך בידקו היטב אם סביב הנקודות בהן נכנסים החישורים לגוף הגלגל יש סדקים, אם יש על הגלגל סימני חלודה או סדקים ומכות.

 

 

 

 

צמיגים

כל שהם ישנים יותר כך הם מאבדים מתכונותיהם.

גומי ישן, מטבעו עלול להתפורר ולהיסדק. לכן... גם אם הצמיג מבריק מתרסיס חידוש צמיגים (יש דברים כאלה גם באופניים מסתבר...) יש לבדוק מקרוב סימנים לסדקים - בעיקר על דופן הצד של הצמיג. היפרדות בליטות מדופן הצמיג מעידה על פז"מ מכובד או פגם ייצור ומחייבת החלפה מיידית.

 

רכיבת התרשמות ומילות סיום

מדובר ברכיבה "מסביב לבלוק" אשר תאפשר לנו להתרשם הן מרמת הנוחות... והן מדויוק העברת ההילוכים ויעילות המעצורים.

 

שימו לב במיוחד לגובה האוכף, יש מקרים בהם רוכבים מקצרים את אורך מוט האוכף הסטנדרטי, ואם אתם צריכים מוט ארוך יותר - יהיה עליכם לרכוש מוט אוכף חדש.

ניתן לוודא אורך מוט אוכף ההולם את מידת האופניים על ידי חור מיוחד הממוקם בחלקו האחורי של צינור הכיסא ודרכו לראות כי מוט האוכף מצוי בגובה המרבי האפשרי בשלדה.

 

אל לכם לחשוש מקניית אופניים משומשים במחיר נוח עבורכם, אך מומלץ לבדוק אותם היטב. ככלל אנו ממליצים לרכוש אופניים משומשים מאדם הניכר ביחסו המוקפד לאופנייו וללוות את תהליך המכירה על ידי מכונאי אופניים בחנות בעלת מוניטין, ואם אתם רוכשים אופניים בחנות נסו לקבל אחריות ולא מוגבלת על מרכיבי האופניים.

 

יש לזכור כי בסופו של דבר אופניים משומשים אינם "חדשים מהקופסה", מחירם נמוך מאופניים חדשים והם אינם "מנגנים" כמו כלי חדש. עם זאת... בשוק יש מציאות שוות ושוות פחות יותר והדגשים שסקרנו כאן יסייעו לכם לבחון את המרכיבים החשובים ביותר להנאתכם והנעתכם על האופניים.